Last updated at: 17.07.2012 09:00
မိုးမွာပ်ံလို႔ရတဲ့ ဒႏာၱရီထဲကနဂါးလို႔ အဓိပၸါယ္ရတဲ့ Dragon
အာကာသယာဥ္ကို ကယ္လီဖိုးနီးယား အေျခစိုက္ SpaceX ကုမၸဏီက
တီထြင္ထုတ္လုပ္လိုက္ၿပီး ႏိုင္ငံတကာ အာကာသစခန္းဆီကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္
လႊတ္တင္ႏိုင္ခဲ့သလို ကမာၻေျမျပင္ဆီကိုလည္း ေခ်ာေခ်ာေမာေမာပဲ
ျပန္ၿပီးဆင္းႏိုင္ခဲ့တယ္ ဆိုတာ ဒီတပါတ္မွာ ေျပာျပမွာပါ။
အာကာသယာဥ္ကို အာကာသထဲလႊတ္တင္ဖို႔ ကိစၥဟာ နည္းပညာ တတ္ကၽြမ္းနားလည္ဖို႔ အျပင္ ေငြကုန္ေၾကးက် မ်ားလွတာမို႔ အစိုးရ အဖြဲ႔အစည္းေတြကသာ တာ၀န္ယူထုတ္လုပ္ၾကတာပါ။ အခုေတာ့ ပုဂၢလိကကုမၸဏီတခုကေန ထုတ္လုပ္တဲ့ ပထမဦးဆံုး အာကာသယာဥ္ကို ဖေလာ္ရီဒါမွာရွိတဲ့ ကာနာဗရယ္အငူ အာကာသစခန္းကေန ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ လႊတ္တင္ႏိုင္ခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။
ဒီ Dragon အာကာသယာဥ္ဟာ လူမပါပဲ ပစၥည္းပို႔တဲ့ယာဥ္ပါ။ ဒါေပမယ့္ ေနာင္မွာ အာကာသယာဥ္မႈး ၇ဦး လိုက္ပါႏိုင္တဲ့ အထိ SpaceX ကုမၸဏီက ပံုစံခ်ထားတာပါ။
ဒရက္ဂြန္ ကို Falcon 9 အမ်ိဳးအစား ဒံုးထိပ္မွာတင္ၿပီး ေမလ ၂၂ရက္ေန႔ အဂၤါေန႔ မနက္ပိုင္းမွာ ပစ္လႊတ္ခဲ့တာပါ။ ႏိုင္ငံတကာ အာကာသ စခန္းက အာကာသယာဥ္ခ်ိတ္ဆက္တဲ့ ေနရာနဲ႔ တည့္ေအာင္ ခ်ိန္ရင္း အဂၤါေန႔ကတည္းက ကမာၻပါတ္လမ္းထဲ ၀င္ေရာက္ ပ်ံသန္းခဲ့ရတဲ့ ဒရက္ဂြန္ယာဥ္ဟာ ၾကာသပေတးေန႔ မနက္ အေစာပိုင္း မွာေတာ့ ႏိုင္ငံတကာ အာကာသ စခန္းေအာက္နား တမိုင္ခြဲနီးပါးအကြာကို ေရာက္ရွိသြားခဲ့ပါတယ္။ ေသာၾကာေန႔ မနက္ ၃နာရီေလာက္မွာ စခန္းနားကိုကပ္ႏိုင္ခဲ့သလို သတ္မွတ္ခ်ိန္ထက္ နဲနဲ ေနာက္က်ေပမယ့္ ၉နာရီ ၅၆ မွာေတာ့ အာကာသစခန္းထဲက ယာဥ္မႈး Don Pettit က စခန္းမွာရွိတဲ့ စက္လက္တံနဲ႔ အမိအရ ခ်ိတ္ဆက္လိုက္ႏိုင္ပါတယ္။
အခုလို အာကာသစခန္းနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ႏုိင္ခဲ့ၿပီးတဲ့ ေနာက္တေန႔ စေနေန႔မွာေတာ့ Don Pettit ဟာ အာကာသထဲထြက္ၿပီး Dragon အာကာသယာဥ္ကို စစ္ေဆးခဲ့ပါတယ္။
“အထဲ၀င္လိုက္ေတာ့ ေမာ္ေတာ္ကား အသစ္ေတြမွာ ရတတ္တဲ့ အနံ႔မ်ိဳး ရတယ္”
ပုဂၢလိက ကုမၸဏီကထုတ္တဲ့ ဒီ Dragon အာကာသယာဥ္ ကရတဲ့ အနံ႔က သူနဲ႔ စိမ္းမေနသလို အထဲေရာက္တဲ့ အခါမွာလည္း အထဲက အေနအထားကို သူသေဘာက်ေၾကာင္း ေျမျပင္ကေစာင့္ေမွ်ာ္ေနၾကသူေတြကို အခုလိုေျပာျပပါတယ္
“ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ သေဘာက်တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ ပစ္ကပ္ကားလိုပဲ ပစၥည္းေတြ အေတာ္ တင္ႏိုင္တာ ေတြ႔ရတယ္။ ေနာက္ၿပီး ရုရွားလုပ္ ဆိုယုဇ္ ယာဥ္ထက္ ေနရာပိုက်ယ္တယ္။ တကယ္လို႔ ဒီ Dragon ယာဥ္မ်ိဳးနဲ႔ လူတင္မယ္ဆိုရင္ လည္း ျပႆနာသိပ္ရွိမွာ မဟုတ္ဖူး”
ကယ္လီဖိုးနီးယားျပည္နယ္ ေလာ့အိန္ဂ်လစ္က ေဟာသြန္း Hawthorne အေျခစိုက္ SpaceX ကုမၸဏီကေန လူပါတဲ့ယာဥ္ကို ေနာက္ ၃ႏွစ္ ေလာက္အၾကာမွာ တင္ႏုိင္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားၾကတာပါ။ သူတို႔ဟာ လူကိုယ္တိုင္ လိုက္ပါႏုိင္ဖို႔အတြက္ ထုိင္စရာေနရာအျပင္ အႏၱရာယ္ တစံုတရာက်ေရာက္လာရင္ ထြက္ေပါက္ရေစမယ့္ စံနစ္နဲ႔ အသက္ရွင္ရပ္တည္ ႏုိင္ေရး စံနစ္ေတြ ကိုပါ စမ္းသပ္ တီထြင္ေနၾကၿပီျဖစ္ပါတယ္။
အခုလႊတ္တင္ခဲ့တဲ့ Dragon ပစၥည္းတင္ အာကာသယာဥ္ဟာ ပစၥည္း ေပါင္ခ်ိန္ တေထာင္ေလာက္ကို သယ္သြားခဲ့တာပါ။ ဒီအထဲမွာ အ၀တ္အစားေတြ၊ အစားအေသာက္ေတြ၊ ကြန္ျပဴတာပစၥည္းေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြရဲ့ စမ္းသပ္မႈေတြ လည္းပါပါတယ္။ အာကာသ စခန္းမွာရွိတဲ့ ယာဥ္မႈးေတြဟာ ယာဥ္ေပၚကပစၥည္းေတြကို အာကာသစခန္းထဲကိုခ်ၿပီး ေမလ ၃၁ရက္ ၾကာသပေတးေန႔မွာ ကမာၻကုိျပန္မယ့္ ဒီယာဥ္ေပၚကို စခန္းထဲက သံုးၿပီးသား ပစၥည္းေတြကို တင္ေပးၾကပါတယ္။
အေမရိကန္အာကာသ စူးစမ္းေလ့လာေရး အဖြဲ႔ နာဆာက ႏိုင္ငံတကာ အာကာသ စခန္းကို အသြားအျပန္သယ္ပို႔တဲ့ အာကာသယာဥ္ေတြ မတည္ေဆာက္ေတာ့ပဲ ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္ကစၿပီး ေနာက္ဆံုးယာဥ္ကိုပါ အနားေပးခဲ့ပါတယ္။ နာဆာက အာကာသယာဥ္ေတြ ဆက္ၿပီး မထုတ္ေတာ့တဲ့ အတြက္ အာကာသစခန္းကို အသြားအျပန္ သယ္ပို႔ဖို႔ ရုရွားႏိုင္ငံက ဆိုယုဇ္အာကာသယာဥ္ ေတြကိုပဲ အားထားေနရာက အခုပုဂၢလိက ကုမၸဏီက လြန္းပ်ံယာဥ္ကို သံုးလာႏုိင္တာျဖစ္ပါတယ္။
ၾကာသပေတးေန႔မွာေတာ့ Dragon အာကာသယာဥ္ဟာ ကမာၻကိုျပန္လာခဲ့ပါတယ္
“ႏိုင္ငံတကာ အာကာသစခန္းနဲ႔ ခ်ိတ္ထားတဲ့ Dragon ယာဥ္ရဲ့ လက္တံေတြကို ယာဥ္မႈးေတြက ျပန္ျဖဳတ္ေပးလိုိက္ပါၿပီ”
ေမာင္းသူမပါတဲ့ Dragon အာကာသယာဥ္ကို ထိမ္းခ်ဳပ္ေပးေနတဲ့ နာဆာ ထိမ္းခ်ဳပ္ေရး စခန္း ကေၾကျငာလိုက္တာပါ။ ကမာၻကို ျပန္လာတဲ့ ဒီယာဥ္ဟာ ကယ္လီဖိုးနီးယား ကမ္းလြန္ပိုင္း ပစိဖိတ္ သမုဒၵရာထဲကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ဆင္းသက္ႏုိင္ခဲ့တာပါ။
Dragon အာကာသယာဥ္ကို ပံုစံထုတ္လုပ္သူေတြ သတ္မွတ္ခ်ိန္ထက္ တပါတ္ ေနာက္က်ၿပီးမွ ႏိုင္ငံတကာ အာကာစခန္း ကို လႊတ္တင္ႏုိင္ခဲ့ေပမယ့္ ဒါဟာ ပုဂၢလိက ကုမၸဏီတခုက ပထမဆံုး လႊတ္တင္ႏုိင္တာမို႔ ႀကီးမားတဲ့ သမိုင္း၀င္ေအာင္ျမင္မႈ တခုျဖစ္ပါတယ္။
Dragon ယာဥ္ သမုဒၵရာေရျပင္နဲ႔ ထိသြားတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ ဒီယာဥ္ကို ေမြးထုတ္ခဲ့သူ SpaceX ကုမၸဏီက အမႈေဆာင္အရာရွိတဦးျဖစ္တဲ့ Elon Musk က ၀မ္းသာအားရ အခုလိုေျပာပါတယ္။
“ကၽြန္ေတာ္ အခု ဘာစဥ္းစားေနလဲဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ့ ရင္ေသြး အိမ္ျပန္တာကို ႀကိဳ ေနတာေလ။ ဒီ Dragon ေလး ဆိပ္ကမ္း ေရာက္လာမွာကို ျမင္ခ်င္ေနသလို။ အာကာသထဲက နာဆာနဲ႔အတူ ပစၥည္းေတြ ခ်ဖို႔ေလ။ စဥ္းစားလိုက္ရင္ သိပ္ကိုေပ်ာ္ဖို႔ ေကာင္းတာပါ။ ကိုယ့္ သားသမီး အိမ္ျပန္လာတာေတြ႔ရ သလိုပဲ”
ဒီ ဒရက္ဂြန္ယာဥ္နဲ႔ အာကာသ စမ္းသပ္မႈေတြ သယ္လာခဲ့သလို သံုးထားတဲ့ စက္ပစၥည္းေတြ ကလည္း အမ်ိဳးစံုလွပါတယ္။ ရုရွားက ဆိုယုဇ္ ယာဥ္လိုပဲ ႏိုင္ငံတကာ အာကာသ စခန္းကို အသြားအျပန္ လြန္းပ်ံယာဥ္ အျဖစ္ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္တဲ့ ဒီယာဥ္ အတြက္ ပ်က္က်ႏိုင္တဲ့ ပံုစံက အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိေနတယ္ ဆုိတာကို ကိုယ္တိုင္ ႀကီးၾကပ္ ဒီဇိုင္း ထြင္ခဲ့တဲ့ Musk ကသိေနတာမို႔ အခုမွ သက္ျပင္းခ်ႏိုင္တာပါ။
“ေျပာရတာေတာ့ နဲနဲခက္သလိုပဲ ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တကယ္ အလုပ္ျဖစ္ခဲ့တာေတြ႔ရေတာ့ ဘယ္လိုေခၚမလဲ သိပ္ကို အံ့ၾသရတာပါ။ အစကတဲက အလုပ္ျဖစ္မွာ မဟုတ္ဖူးလို႔ တြက္ထားတာမ်ိဳးမဟုတ္ေပမယ့္ ။ ဒါက ပ်က္သြားႏိုင္တဲ့ ပံုစံက အမ်ိဳးစံု ရွိေနတာမို႔ အခုလို တကယ္ အလုပ္ျဖစ္သြားတာလဲေတြ႕ေရာ ေဟး ေအာင္ၿပီကြလို႔ ေျပာမိတာပါ”
ပစၥည္းတင္ ဒရက္ဂြန္ယာဥ္ လႊတ္တင္တဟာ ေကာ့တ္စ္ COTS လို႔ေခၚတဲ့ နာဆာရဲ့ စီးပြါးျဖစ္ အာကာသ ပို႔ေဆာင္ေရး အစီအစဥ္ထဲက တခု ျဖစ္ပါတယ္။ SpaceX ကို နာဆာက သူ႔ အာကာသစူးစမ္းေရး ဆို္င္ရာသံုးတဲ့ ပစၥည္းေတြ လႊတ္တင္ဖို႔ ေနရာနဲ႔ အင္ဂ်င္နီယာေတြ ခြဲေပးခဲ့ သလို အခုလို သမိုင္းတြင္မယ့္ ေအာင္ျမင္မႈ ရေစဖို႔ ေငြေၾကးကအစ ေထာက္ပံ့ခဲ့တာပါ။ ေဒၚလာ သန္း ၄၀၀ ေပးခဲ့ပါတယ္။
“အခုလို ပထမ ပြဲဦးထြက္ ေအာင္ျမင္သြား တာက ဘာကိုျပသလဲဆိုေတာ့ စီးပြါးျဖစ္ အာကာသယာဥ္ေတြ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ထုတ္လုိ႕ ရတယ္ ဆိုတာကိုျပတယ္။ ဒါက အာကာသ ခရီးအတြက္ လုပ္ရတဲ့ အဆင့္အားလံုး ပါေအာင္ျမင္ခဲ့တာမို႔ပါ။ ေနာက္ နာဆာလို အဖြဲ႔ႀကီးနဲ႔ လက္တြဲ လုပ္ရတာက ထူးျခားေနသလို ဒါမ်ိဳးနည္းလမ္းေတြ လုပ္လို႔ရတယ္ဆိုတာ ျပေနတာမို႔ ဆက္လုပ္ဖို႔ လိုပါတယ္”
နာဆာက Space X ကုမၸဏီကို အာကာသ စခန္းကို ၁၂ႀကိမ္ထက္မနဲ သြားဖို႔ အတြက္ ကန္ထရိုက္စာခ်ဳပ္ကို ေဒၚလာ သန္းေပါင္း တေထာင့္ေျခာက္ရာနဲ႔ ခ်ဳပ္ဆိုလို္က္ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ လာမယ့္ စက္တင္ဘာလထဲမွာ ပထမတႀကိမ္ လႊတ္ဖို႔ ခန္႔မွန္းထားပါတယ္။ Space X ကုမၸဏီကို ၂၀၀၂ခုႏွစ္မွာ Elon Musk ကတည္ေထာင္ခဲ့ၿပီး ဆယ္ႏွစ္အၾကာ ၂၀၁၂ ေမလ ၂၂ ရက္ေန႔က်မွ ဒီယာဥ္ကို လႊတ္တင္ႏို္င္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုေလာေလာဆယ္မွာ ရုရွားက ယာဥ္ေတြကိုပဲ အားထားေနရတဲ့ နာဆာက အခုလို ပုဂၢလိက ကုမၸဏီေတြကို ေျမေတာင္ေျမွာက္ေပးၿပီး အတူ အလုပ္လုပ္ဖို႔ လမ္းဖြင့္ေပးေနသလို တဖက္ကလည္း စိတ္ခ် ယံုၾကည္ေလာက္တဲ့ စက္မႈ လုပ္ငန္းသစ္ က႑တရပ္ ဖြင့္ႏို္င္ဖို႔ ရည္မွန္းထားတယ္လုိ႔ နာဆာ အႀကီးအကဲ Charlie Bolden ကေျပာပါတယ္
“ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အခု အနာဂတ္ အာကာသ လုပ္ငန္းေတြစလုပ္ဖို႔ အခ်ိန္ေရာက္လာပါၿပီ။ ေနာင္မွာ မာက်ဴရီတို႔ ဂ်င္မႏိုင္တို႔ အပိုလိုတို႔ ကိုသြားဖို႔ နဲ႔ လြန္းပ်ံယာဥ္ေတြ လႊတ္တင္ေရးဟာ အခုလို တီထြင္ႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့ ပုဂၢလိက အာကာသစူးစမ္းေရး ကုမၸဏီေတြေပၚမွာ အမ်ားႀကီး မူတည္ေနပါတယ္။ ဒါဟာ အဆံုးမရွိတဲ့ အာကာသအတြက္ လမ္းေတြ ပြင့္သြားတာ တမ်ိဳးပါ”
နာဆာအဖြဲ႔အေနနဲ႔ ကမာၻနဲ႔ နီးတဲ့ ပါတ္လမ္းေၾကာင္းထဲက ႏုိင္ငံတကာ အာကာသစခန္းကို သြားတာထက္ ကမာၻနဲ႔ ပိုၿပီး ေ၀းကြာတဲ့ အဂၤါၿဂိဳဟ္ နဲ႔ Asteroids လို႔ေခၚတဲ့ ၿဂိဳဟ္သိမ္ၿဂိဳဟ္မႊား ေတြ ဆီပါ သြားႏုိင္မယ့္ ရႈပ္ေထြး ခက္ခဲမႈေတြ ပိုၿပီးရွိလာမယ့္ ယာဥ္ေတြကို တီထြင္ဖို႔ အာရံုစိုက္ေနပါတယ္ ဆိုတာကို တင္ျပရင္း ဒီသီတင္းပါတ္အတြက္ သိပၸံနဲ႔ နည္းပညာ က႑ ကို ဒီမွာပဲ ရပ္နား လိုက္ပါရေစ။
အာကာသယာဥ္ကို အာကာသထဲလႊတ္တင္ဖို႔ ကိစၥဟာ နည္းပညာ တတ္ကၽြမ္းနားလည္ဖို႔ အျပင္ ေငြကုန္ေၾကးက် မ်ားလွတာမို႔ အစိုးရ အဖြဲ႔အစည္းေတြကသာ တာ၀န္ယူထုတ္လုပ္ၾကတာပါ။ အခုေတာ့ ပုဂၢလိကကုမၸဏီတခုကေန ထုတ္လုပ္တဲ့ ပထမဦးဆံုး အာကာသယာဥ္ကို ဖေလာ္ရီဒါမွာရွိတဲ့ ကာနာဗရယ္အငူ အာကာသစခန္းကေန ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ လႊတ္တင္ႏိုင္ခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။
ဒီ Dragon အာကာသယာဥ္ဟာ လူမပါပဲ ပစၥည္းပို႔တဲ့ယာဥ္ပါ။ ဒါေပမယ့္ ေနာင္မွာ အာကာသယာဥ္မႈး ၇ဦး လိုက္ပါႏိုင္တဲ့ အထိ SpaceX ကုမၸဏီက ပံုစံခ်ထားတာပါ။
ဒရက္ဂြန္ ကို Falcon 9 အမ်ိဳးအစား ဒံုးထိပ္မွာတင္ၿပီး ေမလ ၂၂ရက္ေန႔ အဂၤါေန႔ မနက္ပိုင္းမွာ ပစ္လႊတ္ခဲ့တာပါ။ ႏိုင္ငံတကာ အာကာသ စခန္းက အာကာသယာဥ္ခ်ိတ္ဆက္တဲ့ ေနရာနဲ႔ တည့္ေအာင္ ခ်ိန္ရင္း အဂၤါေန႔ကတည္းက ကမာၻပါတ္လမ္းထဲ ၀င္ေရာက္ ပ်ံသန္းခဲ့ရတဲ့ ဒရက္ဂြန္ယာဥ္ဟာ ၾကာသပေတးေန႔ မနက္ အေစာပိုင္း မွာေတာ့ ႏိုင္ငံတကာ အာကာသ စခန္းေအာက္နား တမိုင္ခြဲနီးပါးအကြာကို ေရာက္ရွိသြားခဲ့ပါတယ္။ ေသာၾကာေန႔ မနက္ ၃နာရီေလာက္မွာ စခန္းနားကိုကပ္ႏိုင္ခဲ့သလို သတ္မွတ္ခ်ိန္ထက္ နဲနဲ ေနာက္က်ေပမယ့္ ၉နာရီ ၅၆ မွာေတာ့ အာကာသစခန္းထဲက ယာဥ္မႈး Don Pettit က စခန္းမွာရွိတဲ့ စက္လက္တံနဲ႔ အမိအရ ခ်ိတ္ဆက္လိုက္ႏိုင္ပါတယ္။
အခုလို အာကာသစခန္းနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ႏုိင္ခဲ့ၿပီးတဲ့ ေနာက္တေန႔ စေနေန႔မွာေတာ့ Don Pettit ဟာ အာကာသထဲထြက္ၿပီး Dragon အာကာသယာဥ္ကို စစ္ေဆးခဲ့ပါတယ္။
“အထဲ၀င္လိုက္ေတာ့ ေမာ္ေတာ္ကား အသစ္ေတြမွာ ရတတ္တဲ့ အနံ႔မ်ိဳး ရတယ္”
ပုဂၢလိက ကုမၸဏီကထုတ္တဲ့ ဒီ Dragon အာကာသယာဥ္ ကရတဲ့ အနံ႔က သူနဲ႔ စိမ္းမေနသလို အထဲေရာက္တဲ့ အခါမွာလည္း အထဲက အေနအထားကို သူသေဘာက်ေၾကာင္း ေျမျပင္ကေစာင့္ေမွ်ာ္ေနၾကသူေတြကို အခုလိုေျပာျပပါတယ္
“ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ သေဘာက်တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ ပစ္ကပ္ကားလိုပဲ ပစၥည္းေတြ အေတာ္ တင္ႏိုင္တာ ေတြ႔ရတယ္။ ေနာက္ၿပီး ရုရွားလုပ္ ဆိုယုဇ္ ယာဥ္ထက္ ေနရာပိုက်ယ္တယ္။ တကယ္လို႔ ဒီ Dragon ယာဥ္မ်ိဳးနဲ႔ လူတင္မယ္ဆိုရင္ လည္း ျပႆနာသိပ္ရွိမွာ မဟုတ္ဖူး”
ကယ္လီဖိုးနီးယားျပည္နယ္ ေလာ့အိန္ဂ်လစ္က ေဟာသြန္း Hawthorne အေျခစိုက္ SpaceX ကုမၸဏီကေန လူပါတဲ့ယာဥ္ကို ေနာက္ ၃ႏွစ္ ေလာက္အၾကာမွာ တင္ႏုိင္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားၾကတာပါ။ သူတို႔ဟာ လူကိုယ္တိုင္ လိုက္ပါႏုိင္ဖို႔အတြက္ ထုိင္စရာေနရာအျပင္ အႏၱရာယ္ တစံုတရာက်ေရာက္လာရင္ ထြက္ေပါက္ရေစမယ့္ စံနစ္နဲ႔ အသက္ရွင္ရပ္တည္ ႏုိင္ေရး စံနစ္ေတြ ကိုပါ စမ္းသပ္ တီထြင္ေနၾကၿပီျဖစ္ပါတယ္။
အခုလႊတ္တင္ခဲ့တဲ့ Dragon ပစၥည္းတင္ အာကာသယာဥ္ဟာ ပစၥည္း ေပါင္ခ်ိန္ တေထာင္ေလာက္ကို သယ္သြားခဲ့တာပါ။ ဒီအထဲမွာ အ၀တ္အစားေတြ၊ အစားအေသာက္ေတြ၊ ကြန္ျပဴတာပစၥည္းေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြရဲ့ စမ္းသပ္မႈေတြ လည္းပါပါတယ္။ အာကာသ စခန္းမွာရွိတဲ့ ယာဥ္မႈးေတြဟာ ယာဥ္ေပၚကပစၥည္းေတြကို အာကာသစခန္းထဲကိုခ်ၿပီး ေမလ ၃၁ရက္ ၾကာသပေတးေန႔မွာ ကမာၻကုိျပန္မယ့္ ဒီယာဥ္ေပၚကို စခန္းထဲက သံုးၿပီးသား ပစၥည္းေတြကို တင္ေပးၾကပါတယ္။
အေမရိကန္အာကာသ စူးစမ္းေလ့လာေရး အဖြဲ႔ နာဆာက ႏိုင္ငံတကာ အာကာသ စခန္းကို အသြားအျပန္သယ္ပို႔တဲ့ အာကာသယာဥ္ေတြ မတည္ေဆာက္ေတာ့ပဲ ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္ကစၿပီး ေနာက္ဆံုးယာဥ္ကိုပါ အနားေပးခဲ့ပါတယ္။ နာဆာက အာကာသယာဥ္ေတြ ဆက္ၿပီး မထုတ္ေတာ့တဲ့ အတြက္ အာကာသစခန္းကို အသြားအျပန္ သယ္ပို႔ဖို႔ ရုရွားႏိုင္ငံက ဆိုယုဇ္အာကာသယာဥ္ ေတြကိုပဲ အားထားေနရာက အခုပုဂၢလိက ကုမၸဏီက လြန္းပ်ံယာဥ္ကို သံုးလာႏုိင္တာျဖစ္ပါတယ္။
ၾကာသပေတးေန႔မွာေတာ့ Dragon အာကာသယာဥ္ဟာ ကမာၻကိုျပန္လာခဲ့ပါတယ္
“ႏိုင္ငံတကာ အာကာသစခန္းနဲ႔ ခ်ိတ္ထားတဲ့ Dragon ယာဥ္ရဲ့ လက္တံေတြကို ယာဥ္မႈးေတြက ျပန္ျဖဳတ္ေပးလိုိက္ပါၿပီ”
ေမာင္းသူမပါတဲ့ Dragon အာကာသယာဥ္ကို ထိမ္းခ်ဳပ္ေပးေနတဲ့ နာဆာ ထိမ္းခ်ဳပ္ေရး စခန္း ကေၾကျငာလိုက္တာပါ။ ကမာၻကို ျပန္လာတဲ့ ဒီယာဥ္ဟာ ကယ္လီဖိုးနီးယား ကမ္းလြန္ပိုင္း ပစိဖိတ္ သမုဒၵရာထဲကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ဆင္းသက္ႏုိင္ခဲ့တာပါ။
Dragon အာကာသယာဥ္ကို ပံုစံထုတ္လုပ္သူေတြ သတ္မွတ္ခ်ိန္ထက္ တပါတ္ ေနာက္က်ၿပီးမွ ႏိုင္ငံတကာ အာကာစခန္း ကို လႊတ္တင္ႏုိင္ခဲ့ေပမယ့္ ဒါဟာ ပုဂၢလိက ကုမၸဏီတခုက ပထမဆံုး လႊတ္တင္ႏုိင္တာမို႔ ႀကီးမားတဲ့ သမိုင္း၀င္ေအာင္ျမင္မႈ တခုျဖစ္ပါတယ္။
Dragon ယာဥ္ သမုဒၵရာေရျပင္နဲ႔ ထိသြားတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ ဒီယာဥ္ကို ေမြးထုတ္ခဲ့သူ SpaceX ကုမၸဏီက အမႈေဆာင္အရာရွိတဦးျဖစ္တဲ့ Elon Musk က ၀မ္းသာအားရ အခုလိုေျပာပါတယ္။
“ကၽြန္ေတာ္ အခု ဘာစဥ္းစားေနလဲဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ့ ရင္ေသြး အိမ္ျပန္တာကို ႀကိဳ ေနတာေလ။ ဒီ Dragon ေလး ဆိပ္ကမ္း ေရာက္လာမွာကို ျမင္ခ်င္ေနသလို။ အာကာသထဲက နာဆာနဲ႔အတူ ပစၥည္းေတြ ခ်ဖို႔ေလ။ စဥ္းစားလိုက္ရင္ သိပ္ကိုေပ်ာ္ဖို႔ ေကာင္းတာပါ။ ကိုယ့္ သားသမီး အိမ္ျပန္လာတာေတြ႔ရ သလိုပဲ”
ဒီ ဒရက္ဂြန္ယာဥ္နဲ႔ အာကာသ စမ္းသပ္မႈေတြ သယ္လာခဲ့သလို သံုးထားတဲ့ စက္ပစၥည္းေတြ ကလည္း အမ်ိဳးစံုလွပါတယ္။ ရုရွားက ဆိုယုဇ္ ယာဥ္လိုပဲ ႏိုင္ငံတကာ အာကာသ စခန္းကို အသြားအျပန္ လြန္းပ်ံယာဥ္ အျဖစ္ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္တဲ့ ဒီယာဥ္ အတြက္ ပ်က္က်ႏိုင္တဲ့ ပံုစံက အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိေနတယ္ ဆုိတာကို ကိုယ္တိုင္ ႀကီးၾကပ္ ဒီဇိုင္း ထြင္ခဲ့တဲ့ Musk ကသိေနတာမို႔ အခုမွ သက္ျပင္းခ်ႏိုင္တာပါ။
“ေျပာရတာေတာ့ နဲနဲခက္သလိုပဲ ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တကယ္ အလုပ္ျဖစ္ခဲ့တာေတြ႔ရေတာ့ ဘယ္လိုေခၚမလဲ သိပ္ကို အံ့ၾသရတာပါ။ အစကတဲက အလုပ္ျဖစ္မွာ မဟုတ္ဖူးလို႔ တြက္ထားတာမ်ိဳးမဟုတ္ေပမယ့္ ။ ဒါက ပ်က္သြားႏိုင္တဲ့ ပံုစံက အမ်ိဳးစံု ရွိေနတာမို႔ အခုလို တကယ္ အလုပ္ျဖစ္သြားတာလဲေတြ႕ေရာ ေဟး ေအာင္ၿပီကြလို႔ ေျပာမိတာပါ”
ပစၥည္းတင္ ဒရက္ဂြန္ယာဥ္ လႊတ္တင္တဟာ ေကာ့တ္စ္ COTS လို႔ေခၚတဲ့ နာဆာရဲ့ စီးပြါးျဖစ္ အာကာသ ပို႔ေဆာင္ေရး အစီအစဥ္ထဲက တခု ျဖစ္ပါတယ္။ SpaceX ကို နာဆာက သူ႔ အာကာသစူးစမ္းေရး ဆို္င္ရာသံုးတဲ့ ပစၥည္းေတြ လႊတ္တင္ဖို႔ ေနရာနဲ႔ အင္ဂ်င္နီယာေတြ ခြဲေပးခဲ့ သလို အခုလို သမိုင္းတြင္မယ့္ ေအာင္ျမင္မႈ ရေစဖို႔ ေငြေၾကးကအစ ေထာက္ပံ့ခဲ့တာပါ။ ေဒၚလာ သန္း ၄၀၀ ေပးခဲ့ပါတယ္။
“အခုလို ပထမ ပြဲဦးထြက္ ေအာင္ျမင္သြား တာက ဘာကိုျပသလဲဆိုေတာ့ စီးပြါးျဖစ္ အာကာသယာဥ္ေတြ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ထုတ္လုိ႕ ရတယ္ ဆိုတာကိုျပတယ္။ ဒါက အာကာသ ခရီးအတြက္ လုပ္ရတဲ့ အဆင့္အားလံုး ပါေအာင္ျမင္ခဲ့တာမို႔ပါ။ ေနာက္ နာဆာလို အဖြဲ႔ႀကီးနဲ႔ လက္တြဲ လုပ္ရတာက ထူးျခားေနသလို ဒါမ်ိဳးနည္းလမ္းေတြ လုပ္လို႔ရတယ္ဆိုတာ ျပေနတာမို႔ ဆက္လုပ္ဖို႔ လိုပါတယ္”
နာဆာက Space X ကုမၸဏီကို အာကာသ စခန္းကို ၁၂ႀကိမ္ထက္မနဲ သြားဖို႔ အတြက္ ကန္ထရိုက္စာခ်ဳပ္ကို ေဒၚလာ သန္းေပါင္း တေထာင့္ေျခာက္ရာနဲ႔ ခ်ဳပ္ဆိုလို္က္ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ လာမယ့္ စက္တင္ဘာလထဲမွာ ပထမတႀကိမ္ လႊတ္ဖို႔ ခန္႔မွန္းထားပါတယ္။ Space X ကုမၸဏီကို ၂၀၀၂ခုႏွစ္မွာ Elon Musk ကတည္ေထာင္ခဲ့ၿပီး ဆယ္ႏွစ္အၾကာ ၂၀၁၂ ေမလ ၂၂ ရက္ေန႔က်မွ ဒီယာဥ္ကို လႊတ္တင္ႏို္င္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုေလာေလာဆယ္မွာ ရုရွားက ယာဥ္ေတြကိုပဲ အားထားေနရတဲ့ နာဆာက အခုလို ပုဂၢလိက ကုမၸဏီေတြကို ေျမေတာင္ေျမွာက္ေပးၿပီး အတူ အလုပ္လုပ္ဖို႔ လမ္းဖြင့္ေပးေနသလို တဖက္ကလည္း စိတ္ခ် ယံုၾကည္ေလာက္တဲ့ စက္မႈ လုပ္ငန္းသစ္ က႑တရပ္ ဖြင့္ႏို္င္ဖို႔ ရည္မွန္းထားတယ္လုိ႔ နာဆာ အႀကီးအကဲ Charlie Bolden ကေျပာပါတယ္
“ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အခု အနာဂတ္ အာကာသ လုပ္ငန္းေတြစလုပ္ဖို႔ အခ်ိန္ေရာက္လာပါၿပီ။ ေနာင္မွာ မာက်ဴရီတို႔ ဂ်င္မႏိုင္တို႔ အပိုလိုတို႔ ကိုသြားဖို႔ နဲ႔ လြန္းပ်ံယာဥ္ေတြ လႊတ္တင္ေရးဟာ အခုလို တီထြင္ႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့ ပုဂၢလိက အာကာသစူးစမ္းေရး ကုမၸဏီေတြေပၚမွာ အမ်ားႀကီး မူတည္ေနပါတယ္။ ဒါဟာ အဆံုးမရွိတဲ့ အာကာသအတြက္ လမ္းေတြ ပြင့္သြားတာ တမ်ိဳးပါ”
နာဆာအဖြဲ႔အေနနဲ႔ ကမာၻနဲ႔ နီးတဲ့ ပါတ္လမ္းေၾကာင္းထဲက ႏုိင္ငံတကာ အာကာသစခန္းကို သြားတာထက္ ကမာၻနဲ႔ ပိုၿပီး ေ၀းကြာတဲ့ အဂၤါၿဂိဳဟ္ နဲ႔ Asteroids လို႔ေခၚတဲ့ ၿဂိဳဟ္သိမ္ၿဂိဳဟ္မႊား ေတြ ဆီပါ သြားႏုိင္မယ့္ ရႈပ္ေထြး ခက္ခဲမႈေတြ ပိုၿပီးရွိလာမယ့္ ယာဥ္ေတြကို တီထြင္ဖို႔ အာရံုစိုက္ေနပါတယ္ ဆိုတာကို တင္ျပရင္း ဒီသီတင္းပါတ္အတြက္ သိပၸံနဲ႔ နည္းပညာ က႑ ကို ဒီမွာပဲ ရပ္နား လိုက္ပါရေစ။
http://burmese.voanews.com/content/sictec-spacex-dragon-06-08-12mt-159063925/1417459.html
0 စာဖတ္သူတို႔စကားမ်ား:
Post a Comment