တိုင္းရင္းသား ေဒသမ်ား အတြင္း၌ မိခင္ ဘာသာ စကားမ်ား တရားဝင္
သင္ၾကားႏိုင္ရန္ ဥပေဒ အျဖစ္ တိတိက်က် ျပဌာန္း ေပးသင့္ေၾကာင္း ပညာေရး စနစ္
ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရး ႏိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ကြန္ယက္မွ အဖြဲ႕ဝင္ ေဒါက္တာ
သိန္းလြင္မွ ဆိုပါသည္။
“ဒီတိုင္းရင္းသား ဘာသာ စကားေတြ သင္ၾကားဖို႔ကို ဥပေဒ အရ တိတိက်က် ျပဌာန္း ေပးထားတာမ်ိဳး မ႐ွိေသးတဲ့ အတြက္ အရင္ဆံုး လိုတာက ဥေပဒျပဌာန္းဖို႕ေပါ့ဗ်ာ၊ ဥပေဒမ႐ွိတဲ့ အတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ သူေတြရဲ့ ခြင့္ျပဳခ်က္ကို သြားေတာင္း ေနရတယ္၊ အေရးႀကီးဆံုးကေတာ့ ဥပေဒ တစ္ရပ္ ျဖစ္လာဖို႔ အေရးႀကီးတယ္” ဟု ေဒါက္တာ သိန္းလြင္ က ဆိုပါသည္။
တိုင္းရင္းသား ဘာသာ စကားဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ အတြက္“Tri-Language Teaching System” ေခၚ မိခင္ဘာသာ စကားႏွင့္ ျမန္မာ၊ အဂၤလိပ္ဘာသာ တို႔အား သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းရင္းသား ေဒသေက်ာင္းမ်ား၌ တရားဝင္ သင္ၾကားခြင့္ ရ႐ွိေရးအတြက္ ေတာင္းဆို ေနမႈမ်ား ႐ွိေနသည္။
ဤ“Tri-Language Teaching System” စနစ္အား ပညာေရး စနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ႏိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ကြန္ယက္မွ လႊတ္ေတာ္ ပညာေရး ျမွင့္တင္ေရး ေကာ္မီတီအား တင္ျပထားသည့္ “ပညာေရး မူဝါဒ (မူၾကမ္း)” ၌ ေရးသား တင္ျပ ထားပါသည္။
၄င္းပညာေရး မူဝါဒ (မူၾကမ္း) အား လႊတ္ေတာ္မွ လက္ခံ ေဆြးေႏြးၿပီး အတည္ျပဳႏိုင္မည္ ဆိုပါက လက္႐ွိ က်င့္သံုး ေနသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာေရး မူဝါဒကို ဤမူၾကမ္းျဖင့္ အစားထိုး က်င့္သံုးသြားရန္ ႐ွိေၾကာင္းလည္း ေဒါက္တာ သိန္းလြင္မွ ဆိုပါသည္။
“ေလာေလာဆယ္ေတာ့ လႊတ္ေတာ္ရဲ့ ပညာေရး ျမွင့္တင္ေရး ေကာ္မီတီကို တင္ထားတဲ့ အဆင့္ပဲ ႐ွိေသးတယ္၊ လႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးတဲ့ အဆင့္ေတာ့ မေရာက္ေသးဘူး၊ ၿပီးခဲ့တဲ့ အပတ္ကလည္း ကႊ်န္ေတာ္တို႕ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္နဲ႕ေတြ႕ေတာ့ သူက ေကာင္းပါတယ္၊ ပညာေရး ဝန္ႀကီး ဌာနနဲ႔ ညွိႏႈိင္းဖို႔ လိုတယ္၊ လႊတ္ေတာ္မွာ လက္ခံ ေဆြးေႏြးၾကဖို႔ ေျပာတယ္”ဟု ဆိုပါသည္။
ပညာေရး စနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ႏိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ကြန္ရက္မွ ႏိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ညီလာခံကို ပထဆံုး အႀကိမ္ ေခၚယူခဲ့ၿပီးေနာက္ က႑ (၁၃) ခုပါ အမ်ိဳးသား ပညာေရး မူဝါဒ (မူၾကမ္း) တစ္ေစာင္အား ေရးဆြဲႏိုင္ခဲ့ပါသည္။
ဤမူၾကမ္း၏ (၁၂) ေျမာက္ က႑၌လည္း တိုင္းရင္းသား ဘာသာ စကား သင္ၾကားေရး၌ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ား၏ ဘာသာ စကားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား ထိန္းသိမ္း ျပန္႕ပြားႏိုင္ေရး အတြက္ တိုင္းရင္းသား ဘာသာ စကားမ်ားကို တိုင္းရင္းသားမ်ား ေနထိုင္ရာ ေဒသမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသံုး ဘာသာ စကားအျဖစ္ အသံုးျပဳသြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဗမာစာႏွင့္ အဂၤလိပ္စာ သင္ၾကားရာတြင္လည္း မိခင္ ဘာသာ စကား သင္ၾကားနည္း မဟုတ္ေသာ ဒုတိယ ဘာသာ စကား သင္ၾကားနည္းကို အသံုးျပဳမည္ဟု ထည့္သြင္း ေရးဆြဲ ထားပါသည္။
ဤကဲ့သို႔ ဥပေဒအရ သတ္မွတ္ ျပဌာန္းေပးထားျခင္း မ႐ွိေသးေသာ္လည္း တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ ပါတီ မ်ားကမူ “Tri-Language Teaching System” စနစ္ကို ၄င္းတို႔၏ အမ်ိဳးသား ေက်ာင္းမ်ား၌ သင္ၾကား ခဲ့သည္မွာ ၾကာလွျပီး ျဖစ္ပါသည္။
သို႔ေသာ္လည္း အစိတ္အပိုင္း အရသာ သင္ၾကားႏိုင္ခဲ့ျပီး တမ်ဳိးသားလံုးကို လႊမ္းၿခံဳႏိုင္ေသာ အေျခအေန မ႐ွိခဲ့ေပ။
တိုင္းရင္းသား ဘာသာ စာေပကို တိုင္းရင္းသား ျပည္နယ္မ်ားတြင္ တရား၀င္ သင္ၾကားခြင့္ ရွိခဲ့ဘူးပါသည္။ (၁၉၄၈)ခု ႏွစ္မွ (၁၉၇၄) ခုႏွစ္ ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ ေခတ္မတိုင္မီ အထိ ရွိခဲ့သည္ဟု သိရပါသည္။ ေနာက္ပိုင္း၌ တရား၀င္ သင္ၾကားခြင့္မ်ား ပိတ္ပင္ လိုက္ျပီး ယေန႔အထိ ျပန္လည္ သင္ၾကားခြင့္ ရေရး ေတာင္းဆို ေနရေၾကာင္း တိုင္းရင္းသား ပါတီမ်ားက ဆိုပါသည္။
စေနေန႔၊ ဂ်ဴလုိင္လ 20 ရက္ 2013 ခုႏွစ္ ေရႊဟသၤာ သတင္း - ေ႐ႊဟသၤာ သတင္းဌာန
“ဒီတိုင္းရင္းသား ဘာသာ စကားေတြ သင္ၾကားဖို႔ကို ဥပေဒ အရ တိတိက်က် ျပဌာန္း ေပးထားတာမ်ိဳး မ႐ွိေသးတဲ့ အတြက္ အရင္ဆံုး လိုတာက ဥေပဒျပဌာန္းဖို႕ေပါ့ဗ်ာ၊ ဥပေဒမ႐ွိတဲ့ အတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ သူေတြရဲ့ ခြင့္ျပဳခ်က္ကို သြားေတာင္း ေနရတယ္၊ အေရးႀကီးဆံုးကေတာ့ ဥပေဒ တစ္ရပ္ ျဖစ္လာဖို႔ အေရးႀကီးတယ္” ဟု ေဒါက္တာ သိန္းလြင္ က ဆိုပါသည္။
တိုင္းရင္းသား ဘာသာ စကားဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ အတြက္“Tri-Language Teaching System” ေခၚ မိခင္ဘာသာ စကားႏွင့္ ျမန္မာ၊ အဂၤလိပ္ဘာသာ တို႔အား သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းရင္းသား ေဒသေက်ာင္းမ်ား၌ တရားဝင္ သင္ၾကားခြင့္ ရ႐ွိေရးအတြက္ ေတာင္းဆို ေနမႈမ်ား ႐ွိေနသည္။
ဤ“Tri-Language Teaching System” စနစ္အား ပညာေရး စနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ႏိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ကြန္ယက္မွ လႊတ္ေတာ္ ပညာေရး ျမွင့္တင္ေရး ေကာ္မီတီအား တင္ျပထားသည့္ “ပညာေရး မူဝါဒ (မူၾကမ္း)” ၌ ေရးသား တင္ျပ ထားပါသည္။
၄င္းပညာေရး မူဝါဒ (မူၾကမ္း) အား လႊတ္ေတာ္မွ လက္ခံ ေဆြးေႏြးၿပီး အတည္ျပဳႏိုင္မည္ ဆိုပါက လက္႐ွိ က်င့္သံုး ေနသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာေရး မူဝါဒကို ဤမူၾကမ္းျဖင့္ အစားထိုး က်င့္သံုးသြားရန္ ႐ွိေၾကာင္းလည္း ေဒါက္တာ သိန္းလြင္မွ ဆိုပါသည္။
“ေလာေလာဆယ္ေတာ့ လႊတ္ေတာ္ရဲ့ ပညာေရး ျမွင့္တင္ေရး ေကာ္မီတီကို တင္ထားတဲ့ အဆင့္ပဲ ႐ွိေသးတယ္၊ လႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးတဲ့ အဆင့္ေတာ့ မေရာက္ေသးဘူး၊ ၿပီးခဲ့တဲ့ အပတ္ကလည္း ကႊ်န္ေတာ္တို႕ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္နဲ႕ေတြ႕ေတာ့ သူက ေကာင္းပါတယ္၊ ပညာေရး ဝန္ႀကီး ဌာနနဲ႔ ညွိႏႈိင္းဖို႔ လိုတယ္၊ လႊတ္ေတာ္မွာ လက္ခံ ေဆြးေႏြးၾကဖို႔ ေျပာတယ္”ဟု ဆိုပါသည္။
ပညာေရး စနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ႏိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ကြန္ရက္မွ ႏိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ညီလာခံကို ပထဆံုး အႀကိမ္ ေခၚယူခဲ့ၿပီးေနာက္ က႑ (၁၃) ခုပါ အမ်ိဳးသား ပညာေရး မူဝါဒ (မူၾကမ္း) တစ္ေစာင္အား ေရးဆြဲႏိုင္ခဲ့ပါသည္။
ဤမူၾကမ္း၏ (၁၂) ေျမာက္ က႑၌လည္း တိုင္းရင္းသား ဘာသာ စကား သင္ၾကားေရး၌ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ား၏ ဘာသာ စကားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား ထိန္းသိမ္း ျပန္႕ပြားႏိုင္ေရး အတြက္ တိုင္းရင္းသား ဘာသာ စကားမ်ားကို တိုင္းရင္းသားမ်ား ေနထိုင္ရာ ေဒသမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသံုး ဘာသာ စကားအျဖစ္ အသံုးျပဳသြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဗမာစာႏွင့္ အဂၤလိပ္စာ သင္ၾကားရာတြင္လည္း မိခင္ ဘာသာ စကား သင္ၾကားနည္း မဟုတ္ေသာ ဒုတိယ ဘာသာ စကား သင္ၾကားနည္းကို အသံုးျပဳမည္ဟု ထည့္သြင္း ေရးဆြဲ ထားပါသည္။
ဤကဲ့သို႔ ဥပေဒအရ သတ္မွတ္ ျပဌာန္းေပးထားျခင္း မ႐ွိေသးေသာ္လည္း တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ ပါတီ မ်ားကမူ “Tri-Language Teaching System” စနစ္ကို ၄င္းတို႔၏ အမ်ိဳးသား ေက်ာင္းမ်ား၌ သင္ၾကား ခဲ့သည္မွာ ၾကာလွျပီး ျဖစ္ပါသည္။
သို႔ေသာ္လည္း အစိတ္အပိုင္း အရသာ သင္ၾကားႏိုင္ခဲ့ျပီး တမ်ဳိးသားလံုးကို လႊမ္းၿခံဳႏိုင္ေသာ အေျခအေန မ႐ွိခဲ့ေပ။
တိုင္းရင္းသား ဘာသာ စာေပကို တိုင္းရင္းသား ျပည္နယ္မ်ားတြင္ တရား၀င္ သင္ၾကားခြင့္ ရွိခဲ့ဘူးပါသည္။ (၁၉၄၈)ခု ႏွစ္မွ (၁၉၇၄) ခုႏွစ္ ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ ေခတ္မတိုင္မီ အထိ ရွိခဲ့သည္ဟု သိရပါသည္။ ေနာက္ပိုင္း၌ တရား၀င္ သင္ၾကားခြင့္မ်ား ပိတ္ပင္ လိုက္ျပီး ယေန႔အထိ ျပန္လည္ သင္ၾကားခြင့္ ရေရး ေတာင္းဆို ေနရေၾကာင္း တိုင္းရင္းသား ပါတီမ်ားက ဆိုပါသည္။
စေနေန႔၊ ဂ်ဴလုိင္လ 20 ရက္ 2013 ခုႏွစ္ ေရႊဟသၤာ သတင္း - ေ႐ႊဟသၤာ သတင္းဌာန
0 စာဖတ္သူတို႔စကားမ်ား:
Post a Comment